Kassasystem och dess innebörd
Vad betyder ett kassasystem? Det är ganska enkelt egentligen. Det är ett system som registrerar betalningar som utförs i en affär eller av ett företag. Betalningarna verifieras genom att systemet ger ut kvitton. Idag har det utvecklats olika varianter av kassasystem anpassade till existerande verksamheter och deras specifika behov.
Det första du gör när du väljer ett kassasystem är att veta exakt vad din business behöver och hur den registrerar olika affärsprocesser. Det andra du bör ta hänsyn till är ifall det valda systemet kan anpassas i det dagliga arbetet. Om du vill att dina kunder ska kunna tillgå de erbjudna tjänsterna via nätet så måste du införskaffa ett system som har ett sådant alternativ. Har du en affär där kunderna bör kunna betala via kortterminal så ska du givetvis ha ett kassasystem som har en sådan funktion.
Varierande funktioner inom kassasystem
Enligt den svenska regleringen måste alla kassasystem ha en kontrollbox som registrerar köpen. Ändringen trädde i kraft redan 2010. Detta betyder att alla transaktioner ska finnas med i boxen. Det är nämligen Skatteverket som ska ha tillgång till dessa med full översikt. Med andra ord måste du ha ett system som har en kontrollbox. Oavsett vilken verksamhet du driver och hur dina andra behov ser ut så gäller det att kontrollera att ditt kassasystem har en fungerande box.
Kassasystem kan registrera inköp och beställningar men kan även spåra en viss beställning. Denna funktion är väldigt användbar om du jobbar inom restaurangbranschen där många beställningar tas upp varje dag.
Olika kassasystem
Kassasystem skiljer sig mycket från varandra när det kommer till uppbyggnad och funktion. Enkelt sagt så är kassasystem väldigt olika. Innan du bestämmer dig för ett kassasystem ska du därför alltid rådfråga en expert om vilket som skulle passa dig bäst. Beskriv i korthet din business och dina behov för att pricka in rätt produkt.