motoroptimering

Ger ditt fordon vad det lovat?

Ger ditt fordon vad det lovat?

Har du suttit och kliat dig i huvudet över antalet mil mot den beräknade bränsleåtgången efter sommarens familjesemester i den nyinköpta husbilen? Du har tvingats inse att kostnaden dragit iväg långt över förväntan? Eller känns jobbet du avsatt för din nya grävskopa för tungt, trots att den enligt pappren borde klara av det?

Du är inte ensam. Det är nämligen så att svensk diesel är väldigt effektsvag, vilket gör att nya dieselfordon inte når upp till de hästkrafter säljarna lovat vid försäljning. Prestandan på fordonet blir svagare, och bränsleförbrukningen går upp. För att nå upp till den faktiska effekten ditt fordon är avsett för, kan motoroptimering vara lösningen.

 

Trimma med dieselbox  

När du optimerar, eller trimmar, motorn tar många ‘genvägen’ där de monterar fast en effektmodul, en så kallad dieselbox, under motorhuven. Modulen ger då bilen falsk information om att bränsletrycket är för svagt, och bilen kompenserar med att öka på effekten.

Det är klart, har du ett fordon som i lagens mening inte bör trimmas kan en dieselbox vara snabb och smidig att montera bort (förutsatt att du vet vad du gör och har lite bilmek i blodet). Men samtidigt påverkar boxen bilens övriga prestanda och sensorer. Bland annat störs vridmomentet, vilket påverkar antisladdsystemet och säkerheten i fordonet.

PPC-trimning

För att undvika felläsningar och missvisande värden, kan fordonet istället trimmas med PPC. PPC-trimning innebär att man byter ut mjukvaran i fordonet, så att alla komplexa styrsystem som måste samarbeta i nyare fordon sköts unisont för komplett och säker motoroptimering.

Med PPC-optimering kan man ha full kontroll över alla motorns parametrar utan att lura systemet. Liksom med dieselboxar kan PPC avinstalleras vid behov. Vissa system tillåter också att mjukvaran kan flyttas mellan olika bilar, så att ett och samma system kan användas av samma förare som önskar trimma flera fordon vid olika tillfällen.